torsdag 9 juli 2009

Liverapport Halmstads BK U21 - Kalmar FF U21 Slutresultat: 0-3 (0-2)

Tremålsskytten Daryl Smylie efter matchen:

- Jag är väldigt nöjd med min insats. Det känns som allt vi har tränat extra på föll på plats idag. Framförallt kändes min första bolltouch bra och jag kunde spela det snabba spel som tränarna önskat sig av mig. Självklart är jag nöjd med mina tre mål i matchen, fast jag borde satt något mål till med tanke på alla chanser som jag fick. Nu hoppas jag att det lossnar för mig och att jag kommer närmare en plats i A-laget, berättade Daryl Smylie efter matchen.

U21-kaptenen Markus Thorbjörnsson efter matchen:

- Idag är jag nöjd med helheten. Både med min egna och lagets insats. Jag upplevde matchen som ett ställningskrig första kvarten. Efter vårt 2-0 mål kom även de nya killarna upp i banan och började ta för sig på ett föredömligt sätt. Även om vi inte spelade på topp tycker jag att känslan i paus var att vi verkligen ska vara nöjda med resultatet så långt. De avslutande 45 minuterna tycker jag att vi dominerar kraftigt. Visserligen hade vi en extra spelare, men vi spelade tryggt och disciplinerat hela matchen ut.

* * *

Giles Stille efter matchen:

- Väldig väldig positiv överraskning. Jag har faktiskt inte hunnit se alla de nya spelarna som vi hade med i dagens trupp. Det är klart att man är lite osäker på kapaciteten. Men deras prestationen var perfekt. Vi gjorde ett lite annorlunda upplägg med att förklara det taktiska upplägget för spelarna redan innan avresan. I samband med detta fick de nya killarna veta vilka som skulle börja matchen och då släppte säkert lite av anspänningen inför deras debut. Att de kunde genomföra våra taktiska uppgifter trots orutin i dessa sammanhang är starkt.

- Samtliga lag vi möter i denna serien är starka och att vi bjuder på starkt motstånd mot kvalificerade spelare. Det var tufft på förhand och kul att vi ger HBK en rejäl fight från första minuten. Jag är också mycket nöjd med vårt kombinationsspel på offensiv planhalva.

- Daryl Smylie ska ha en stor eloge för sitt gedigna spel. Detta var hans absolut bästa match i FF-tröjan. Vi har jobbat mycket med Daryl och hans kombinationsspel och idag föll verkligen många bitar på plats. Även Marcus Thorbjörnsson gör en mycket bra match mittback och som lagkapten. Det var viktigt att de rutinerade spelarna höjde sig idag och drev på de andra till en bra prestation.


* * *

Sammanfattning:
Kalmar gör en mycket stabil och rejäl insats. Genom smarta kombinationer i spelet över hela plan så skapade KFF en hel del chanser som kunde resulterat i ännu fler mål. Halmstad tappade definitivt matchen en bit in i andra halvlek där Kalmar inte bjöd på någonting. Kul att se att Daryl Smylie spelade effektivt och var mycket duktig i sitt spel både med och utan boll. Samtliga spelare i Kalmar kan ta till sig betyget väl godkänt. Kul att se ett positivt spel och en härlig kämpaglöd. Under hela matchen var Kalmar stabila i sitt positionsspel och alla lagdelar fungerade bra tillsammans.

* * *

5 minuter med Torbjörn Arvidsson, ass tränare i HBK:s U21-lag.

Vad tycker du om matchen?

- Tycker att vi börjar riktigt bra första 15 minuterna och presterar ett bra spel. Tyvärr går sista passen inte fram i sista tredjedelen och därmed får vi ingen riktig press på Kalmar. Kalmar gör det riktigt bra och det är ingen överraskning att de gör mål på skott utifrån. De spelar finurligt runt omkring straffområdet som gör att vi hamnar i ett tufft läge där de gör mål på så kallade halvchanser. Det är svårt att jobba i den uppförsbacken efteråt för killarna.

Jag tycker ni tappar hela innermittfältet i andra halvlek. Vad hände egentligen?

- Kalmar pressar oss bra i omställningarna och då försöker vi spela med ett annorlunda understöd i andra halvlek som vi inte reder ut helt enkelt. Vi är inte nöjda alls med vår insats idag. Det blir lite för enkelt för Kalmar att bevaka sin ledning. De skapar mycket när de är trygga i sin ledning och spelar med det överläget långa stunder i matchen. Kalmar gör ju faktiskt en gedigen insats och dessutom gjorde Smylie två snygga mål i första halvlek.
Vi får komma igen och ta lärdom av detta.

* * *

Johan Akinder och Christer Kraft tackar nu för visat intresse från ett fortsatt soligt Örjans Vall. Ytterligare kommentarer och fakta om matchen kommer under kvällen här och på officiella kalmarff.se.

Tack för idag!

90 min: Matchen slut. Kalmar FF vinner seriefinalen på Örjans Vall med 3-0 efter tre mål av Daryl Smylie. U21-laget tog säsongens nionde seger och utökade avståndet i tabellen. Nu ligger man fyra poäng upp på Halmstad och en match mindre spelad. Det ser minst sagt lovande ut.

89 min: Byte KFF. Marcus Mårtensson ut - Mattias Jung in.

83 min: Ny snabb spelvändning av Kalmar och Hoang får ett frilägg som dock styrs ut till en resultatlös hörna.
Spelet böljar fram och tillbaka med bra chanser åt båda håll. Kalmar dominerar spelbilden och kontrollerar händelserna på ett mycket stabilt sätt. Halmstad har tappat kontrollen helt över innermittfältet där Kalmar regerar.

80 min: Ny snabb kontring av KFF på högerkanten. Inhopparen Hoang går förbi sin försvarare och spelar snett-inåt-bakåt till Östlind som avlossar ett bra skott. Målvakten styr bollen till en resultatlös hörna.

78 min: Stolpskott av Halmstad efter ett halvt friläge med Etrit i FF-målet. Hemmalagets bästa chans i matchen.

77 min: Byte KFF. Måns Söderqvist ut - Erik Hoang in. Debut för Erik i U21-laget.

74 min: Halmstad fortsatt stressat av att KFF spelar rakt igenom deras backlinje. Konstigt nog har hemmalaget inte flyttat fram sina positioner med tanke underläge i matchen.

72 min: Söderqvist på topp springer kopiöst och agerar förtjänstfullt, vilket skapar ytor till övriga lagkamrater.

66 min: Spelavbrott då Kalmars målvakt olyckligt fick en sko i bakhuvudet av vår egen högerback (Pavic) efter en bra räddning längs marken. Inga större problem. Spelet igång igen och Smylie skapar genast en ny chans i straffområdet. Thorbjörnsson håller i Kalmar-kollektivet starkt från sin mittbacksposition.

64 min: KFF skapar mycket chanser genom smarta instick bakom Halmstads backlinje. Bra frispark för Kalmar efter varning till Halmstadspelare. Samtliga avbytare för Kalmar är uppe och värmer. Chanserna till inhopp känns som goda.

61 min: Ny hörna för Kalmar. Tyvärr resultatlös. Halmstad börjar naturligt tappa lite engagemang på planen då Kalmar inte släpper till någonting bakåt.

59 min: Bra avslut av Östlind som målvakten fick tippa till hörna. Den efterföljande hörnan dock resultatlös.

58 min: Dubbelbyte i Halmstad. Känns aningen panikartat.

57 min: Mål! 0-3 Daryl Smylie. Bra kombinationsspel på mitten där bollen till slut hamnar hos Daryl som enkelt rullar in bollen i bortre burgaveln. Smylie spelar mycket effektivt och smart i sin offensiva mittfältsroll.

52 min: Smylie helt fri mot målvakten efter snyggt kombinationsspel på mitten. Han väntar ut målvakten och lägger bollen förbi. Tyvärr klockren stolpträff. Nära hattrick för Smylie.

49 min: KFF har startat andra halvlek bra. Man vårdar bollen, spelar kontraollerat och håller sina positioner. Halmstad spelar fortsatt konsekvent med en toppforward och två vassa yttermittfältare. Vilket resulterar i mycket fria mittfältsytor för KFF.

47 min: Mårtensson åker på en regäl stämpling av en hemmaspelare. Dock ingen fara för fortsatt spel.

46 min: Andra halvlek igång.

45 min: Paus. En halvlek där Halmstad började med ett tufft och juste spel. De spelade rakt och ganska effektivt till en början. Smylie har skapat sina chanser och varit mycket effektiv i sina avslut. Två mycket snygga fotbollsmål som båda tillkom på bra skott utanför straffområdet. Målvakten i Halmstad kan inte lastas för dessa snygga mål. Kalmar går stärkta in i halvtidspausen. Ett par Halmstadsspelare ser ut att vara på väg in i starten av andra halvlek. Fortsätter Kalmar spela så här disciplinerat defensivt har vi en god chans att förvalta våra 2-0 till en seger.

Vi återkommer ca kl. 1700 med andra halvlek.

41 min: Avvaktande spel från båda håll och mycket boll på mittplan sista 5 minuterna. Våra ynge Kalmarspelare sköter sig utmärkt hittills i matchen. Resultatet hittills speglar kanske inte helt händelserna på plan. Halmstad har dock inte haft någon rejäl målchans.

37 min: Mål! 0-2 Daryl Smylie. Efter ett fint spel på offensiv planhalva får Smylie tag på bollen och gör sin gubbe för att sedan skjuta distinkt i målvaktens högra burgavel. Ytterligare ett snyggt mål av nordirländaren utanför straffområdet.

33 min: Markus Gustafsson i hemmalaget får sitt andra gula kort i matchen och blir utvisad.

31 min: De båda U21-debutanterna i backlinjen, Lagesson och Thuresson, agerar lugnt och stabilt.

29 min: Bra frispark för Halmstad precis utanför hörnet KFF: s straffområde. Etrit boxade undan bollen till hörna. Resultatlös hörna.

25 min: Bra soloraid av Mårtensson från egen planhalva. Avslut strax utanför straffområdet med ett tyvärr för klent skott på mål. Kalmar visar fortsatt fina intentioner till ett bra spel framåt och bakåt. Halmstads fina start har kommit av sig betänkligt.

24 min: KFF fortsätter att trumma på efter ledningsmålet. Laget visar upp många fina kombinationer. Halmstad dock inte farliga i sina kontringar.

18 min: Bra frisparksläge för KFF då Söderqvist fälldes strax utanför straffområdets högra hörn. Frisparken dock resultatlös.

16 min: Markus Gustafsson i hemmalaget varnad.

15 min: Mål! 0-1 Daryl Smylie. Smylie dunkar upp bollen i Viktor Kristianssons vänstra kryss efter fin framspelning av Marcus Mårtensson. Ett mycket vackert fotbollsmål från nordirländaren.

14 min: Bra läge för Smylie framför mål efter en trevlig uppspelsfas på vänsterkanten. Bollen dock ut till inspark. KFF börjar hitta mer rätt i sina positioner ute på plan.

10 min: KFF har det svårt att få fast bollen på offensiv planhalva. Hemmalaget spelar tufft och resolut. Halmstad har något mera boll utan för den skull skapa några farliga chanser fram Etrit i FF-målet.

5 min: Matchens första frispark till KFF. Smylie lyfter in bollen mot straffområdet men hemmaförsvaret hade inga beskymmer med att rensa bort bollen.

4 min: Hårt och shysst spel inledningsvis. Båda lagen byter mest boll med varandra så här i början på matchen.

1 min: Matchen igång. Det är inte mycket folk som har letat sig till Örjans Vall denna torsdagseftermiddag. Uppskattningsvis ett 50-tal personer sitter på huvudläktaren - de flesta spelare från olika HBK-lag. Markus Thorbjörnsson bär kaptensbindeln i U21-laget idag.

15:45: Då hälsar vi dig välkommen till dagens liverapportering från Örjans Vall och seriefinalen Halmstads BK - Kalmar FF i Folksam U21 Södra. Vi som håller i dagens sändning är Johan Akinder och Christer Kraft. Örjans Vall bjuder på ett fint sommarväder. Sol och moln i kombination med en vind som är frisk i byarna. Planen är i ett utomordentligt skick. Kanske upplevs planen som hård av en del spelare men i övrigt är allt perfekt.

Dagen började idag med att bussen avgick kl. 10:45 från Fredriksskans och rullade upp till Växjö för ett snabbt matstopp (pasta och kyckling) på Scandic Hotell. Känslorna att komma tillbaka till Örjans Vall sen senaste matchen i november är lite av nostalgisk art. Förra gången vi var här var ju den magiska dagen då Kalmar FF säkrade sitt hittills enda SM-guld. Stormbyar, regnrusk och kallt var det vid det tillfället. Men den segern gör ju Örjans Vall för evigt ihågkommen som en fin plats för oss alla runt omkring Kalmar FF.

Laget har nu värmt färdigt och spelarna börjar att fokusera på dagens uppgift, dvs att göra en gedigen insats mot dagens HBK. Det blir ett tungt ansvar som vilar på de mer etablerade spelarna (Thorbjörnsson, Smylie) idag när vårt lag innehåller en del oprövade spelare på denna nivå. Dessa spelare gör idag debut i U21-serien: Andreas Thuresson, Johannes Lagesson, Mattias Jung, Christopher Christensson, Max Axelsson och Erik Hoang. Startelvan ser ut att bli oförändrad mot det vi rapporterat om under förmiddagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar