måndag 1 juni 2009

Liverapport Kalmar FF U21 - Mjällby AIF U21 Slutresultat: 2-0 (1-0)

Johan Akinder och Michael Carlsson tackar nu för visat intresse från ett soligt Fredriksskans. Mer om matchen, statistik samt kommentar från U21-bossen Giles Stille kan du läsa på officiella hemsidan, www.kalmarff.se, senare under kvällen.

De två provspelarna, 19-årige brasilianska anfallaren Marcelo Julio Vitoriana och engelskkongolesiske offensive mittfältaren Jacques Maghoma, spelade båda 90 minuter och bägge kommer från matchen med godkänt betyg. Från läktarplats var vi helt eniga om att det var Maghoma som visade mest kunnande kvaliteter och en bekväm trygghet i sitt spel. Nu återstår det att se vad ledningen i Kalmar FF tycker och tänker om Maghoma. Han åker, hur som helst, tillbaks till England redan i morgon. Marcelo Julio Vitoriana kommer dock stanna några veckor till i Kalmar och ska träna med tipselitlaget då hela a-truppen går på semester imorgon.

Dagens seger över Mjällby AIF innebär att laget befäste sin andra plats i tabellen och nu har samma poäng och målskillnad som serieledande Halmstads BK. U21-laget har dock en match mer spelad än HBK som nästa måndag, 8/6, spelar i denna omgång mot Landskrona BoIS på bortaplan.

Nu väntar ett mindre uppehåll på två veckor för Kalmar FF och nästa match för U21-laget är Tisdagen den 16 juni. Då reser laget till Skåne för möte med Landskrona BoIS och matchen startar klockan 17:00.

90 min: Matchen slut på Fredriksskans. Kalmar FF vinner med 2-0 (1-0) och tar säsongen sjätte seger i FolksamU21 Södra.

89 min: Resultatlös hörna från KFF. Enkelt bortnickat av MAIF-försvaret.

87 min: Nick i ribban av Israelsson.

86 min: Erik Israelsson avlossar ett fruktat skott från drygt 20 meter. Bollen gick i en härlig båge - dock klockrent i stolpen.

85 min: KFF har kontroll på händelseförloppet. Mjällby AIF har inte mycket framåt och det lutar starkt åt en ny hemmaseger och tre sköna poäng för U21-laget. Tempot i matchen har också gått ned betänkligt. Värmen tar minnsann på kraterna för spelarna.

80 min: Stor KFF-dominans nu i slutet på halvleken. Jimmie Augustsson har haft två bra lägen att punktera matchen. Men han "kladdar" för mycket med bollen när han väl kommer in i straffområdet.

78 min: Byte KFF. Robin Östlind ut - Hampus Bohman in.

73 min: Dubbelbyte i Mjällby. Armin Feratovic och Filip Heimfors in. Tyvärr såg vi inte vilka som lämnade planen. Beklagar.

72 min: Varning KFF: Mattias Johansson.

66 min: Byte i Mjällby. Robin Kacaniklic ut - Robert Wahlström in.

65 min: Jättechans för Jimmie Augustsson till att utöka ledningen. Frispelad på högerkanten av Marcelo och Jimmie skjuter strax utanför målvakten högra stolpe.

62 min: Mjällby AIF:s assisterande tränare uppvisad på läktaren av "mannen i svart". Kändes aningen petigt av herr Jacobsson eftersom tränaren bara visade lite känslor på bänken.

60 min: Maghoma nedsparkad utanför straffområdet. Han tar själv hand om frisparken. Skruvar bollen strax utanför målvaktens vänstra stolpe.

58 min: Friläge för Mjällby. Solklart offside.

57 min: Adam Berner ligger ned i FF:s straffområde. Mjällbyspelarna ropar på straff. Domaren Conny Jacobsson friar.

55 min: Samtliga avbytare, ej målvakten Simon Fredriksson, på FF:s bänk reser på sig och går bort mot C-planen för att värma upp. Blir troligtvis några byten i slutet på halvleken.

50 min: KFF har inlett andra halvlek mycket bra. Stort bollinnehav och vinner i stort sett alla närkamper. Ser lovande ut.

47 min: Mål! 2-0 Marcelo Vitoriana. Bollen ut till Jimmie Augustsson på högerkanten som slår in bollen längs backen. Marcelo dyker upp vid botre stolpen och slänger sig och stöter in bollen.

46 min: Andra halvlek ingång. Byte i Mjällby. David Löfqvist ut - Robert Book in. Inga byten gjorda av KFF i halvtid.

45 min: Domaren Conny Jacobsson blåser för halvtid. Spelmässigt jämn första halvlek. Men KFF har haft de farligaste målchanserna. Ingen av spelarna i KFF har höjt sig över mängden. Lite plus till vindsnabbe Robin Östlind som jobbar kopiöst över stora ytor. Precis som vanligt.

44 min: Frispark slagen av Lasse Johansson. Bollen rätt i muren och sedan olyckligt touchar den på en FF-spelare och det blir inspark för Mjällby.

40 min: KFF bjuder på några fina kombinationer. Maghoma har drivet i steget och ser väldigt intressant ut. Marcelo får inte så många bollar att jobba med. Annars hittar han fina ytor med sina löpningar.

38 min: Återigen håller sig Israelsson framme. Denna gång avlossar han kanonen från 25 meter. Bollen tätt över ribban.

36 min: Nära 2-0 till KFF. Erik Israelsson vinklar bollen strax utanför stolpen. Fint inlägg av Petter Lennartsson.

35 min: Högerbacken i KFF, Mattias Johansson, fick en tillsägelse av domaren Conny Jacobsson.

32 min: Mål! 1-0 Jimmie Augustsson. Fint inlägg av Petter Lennartsson som skapade panik i Mjällbyförsvaret. Till slut hamnade bollen hos Jimmie som kunde skicka in bollen bakom Simon Svensson i Mjällbymålet.

30 min: En av de två provspelarna, Maghoma, ser stark ut i kroppen och tar för sig bra i närkamperna.

25 min: Bortalaget biter sig fast i FF:s straffområde. Man skapar oro i den rödvita backlinjen.

22 min: Mjällby har jämnat ut spelet. Man vinner framförallt mycket bollar på mittfältet. Säsongens bästa publiksiffra för U21-laget är att vänta. Säkert över 250 personer som står och sitter i solen runt b-planen.

20 min: Frispark Mjällby. David Löfqvist fick på ett hårt pressat skott mot FF-målet. Bollen tätt över ribban. Etrit hade nog fått stora problem om bollen letat sig innanför målramen.

16 min: KFF har tagit över matchen mer och mer. Hemmalaget kommer fram fint längs kanterna och Östlind har startat matchen på ett imponerande sätt. Vilket rivjärn han är den lille snabbe Alingsåspojken!

11 min: Bra chans för Maghoma. Fick fritt spelrum - men skottet en bra utanför.

9 min: Bra tempo inledningsvis i matchen. Båda lagen satsar framåt.

6 min: Erik Israelsson skjuter bollen strax utanför efter en snabbt slagen frispark av Robin Östlind.

4 min: Lennartsson nickar strax utanför stolpen efter en hörna slagen av Maghoma.

2 min: Mjällby avlossar matchen första skott mot Etrit Berisha i FF-kassan. Bollen strax utanför Berishas högra stolpe.

1 min: Matchen på Fredriksskans igång. Erik Israelsson bär kaptensbindeln i hemmalaget och Adam Larsson i bortalaget. Mjällby AIF spelar i gula tröjor och svarta byxor och Kalmar FF i röda tröjor och vita byxor. Det har anslutit ganska mycket folk till dagens match, hitills uppskattar vi det till 130 personer. Störst intresse riktas givetvis till de båda provspelarna som visar upp sig för första gången i matchsammanhang hos Kalmar FF.

16:45: Då hälsar vi dig välkommen till ännu en liverapportering från FolksamU21 Södra. Dagens gäster på Fredriksskans är Mjällby AIF som kommer till start med två raka segrar i ryggen. Samma förutsättningar gäller för KFF som springer in på b-planen efter segrar mot Ängelholms FF med 4-0 och Trelleborgs FF 3-0. De yttre förutsättningarna inför dagens match är i stort sett helt perfekta. Solen skiner på en klarblå himmel med en temperatur kring 20 grader. Det blåser en liten lätt sjöbris. Men det känns som vinden ska inte ställa till det för något av lagen. Giles Stille rapporterade precis för oss följande - "inga förändringar i den startelva som presenterades i morse".

Mjällby AIF kommer till Kalmar med en 15-manna trupp och ställer upp med följande startelva:
Simon Svensson
Johan Persson - Andreas Johansson - Adam Larsson (K) - Filip Book
David Löfqvist - Tobias Johansson
Robin Kacanklic - Christoffer Nilsson - Ilir Alaj
Adam Berner

Avbytare: Robert Book, Armin Feratovic, Filip Heimfors, Robert Wahlström.

7 kommentarer:

  1. Tack för denna service!!

    B-laget har varit sorgligt bortglömt tidigare.

    FF-fan i Stockholm som inte kan se matchen.

    Jens

    SvaraRadera
  2. Kanonservice ,, att kunna sitta hemma i jönköping ,och följa u-21 matcherna

    janne

    SvaraRadera
  3. Tack för en snabb och bra rapportering.

    SvaraRadera
  4. Ännu en gång lysande rapportering från Skansen. Lyfter på min rödvita hatt för Johan och Michael som gör ett kanonjobb med U21-laget!!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker Maghoma ser spännande ut. Tror det skulle kunnna vara något för KFF i slutänden. Vänta inte för länge bara...

    Tack för en läsvärd rapport!

    SvaraRadera
  6. Blir det direktrapport från Landskrona?

    SvaraRadera
  7. Ja, självklart fortsätter vi vår bevakning på U21-laget på bortamark. Vi kommer att finnas på plats i Landskrona.

    SvaraRadera