tisdag 18 augusti 2009

Liverapport Kalmar FF - Halmstads BK Slutresultat: 1-2 (1-0)

Johan Akinder och Christer Kraft som rapporterat live från denna U21-match tackar för visat intresse från Fredriksskans.

Tränarkommentar, Giles Stille Ass. tränare Kalmar FF:
- En mycket bra U21-match. Jag är nöjd med prestationen under den första halvleken. Men vi borde ha gjort något mer mål med tanke på den starka medvinden. Ganska nöjd med stora delar av den andra halvleken också, men inte med effektiviten. Vi kommer igen starkt efter deras två mål och borde ha kvitterat på slutet. Men i dag var det små marginaler som avgjorde. Jag är väldigt nöjd med innermittfältarna Daniel Ahonen och Hampus Bohman, de förtjänar lite extra beröm.

Tränarkommentar, Lars Jacobsson Ass. tränare Halmstads BK:
- Vi gör en gedigen insats och jag tycker att vi har varsin halvlek. Framför allt så spelar vinden alla ett spratt emellanåt. Kul att se att våra spelare lyfter sig efter en seg första halvlek där vi inte är med på banan. Vi kom ju sent till arenan pga av många vägarbeten. Vi hade väl bussresan i benen under första halvlek. Kul att se Anselmo göra 90 minuter med en hel del bra aktioner. Vårt lån från Espanyol var också bra under matchen. Nu känns det som att chanserna ökar för att det blir vi och Kalmar som delar på de två första platserna i tabellen inför slutspelet. Öster har ju gjort det bra bakom oss men jag hoppas att de inte hinner ifatt.

Summering: Halmstad besegrar Kalmar och kommer ifatt i tabellens toppskikt. En knapp seger för Halmstad, men var under den andra halvleken helt klart bättre och med full utdelning på sina chanser så blev det en seger till slut. Det som avgjorde till Halmstads fördel var förvaltningen av chanserna. I övrigt så var det en jämn kamp på Fredriksskans b-plan.

Ytterligare rapporter och kommentarer från matchen kommer under kvällen på http://www.kalmarff.se/

92 min: Matchen slut. Halmstads BK vinner med 2-1 och ser till att årets tredje förlust för U21-laget blev ett faktum.

91 min: Byte KFF. Alexander Pettersson in. Daniel Ahonen ut.

89 min: Fortsatt kamp för en kvittering. Halmstad försvarar sig bra för stunden.

88 min: Byte Halmstads BK. Marcus Antonsson in. Kujtim Bala ut.

86 min: Ricardo Santos får ett kanonläge från c:a 10 meter. Styr den dock utanför målet. KFF trycker på nu för en kvittering. Spännnande för stunden. Samtliga vid FF:s bänk står nu upp och försöker heja fram laget.

82 min: Mål! 1-2 Thomas Allerbrand. Snabb boll som spelades in framför Kalmarmålet. Kalmar lyckades inte rensa undan och Allerbrand påpassligt framme och styrde in den i bortre hörnet. Nu behöver KFF disponera om sina styrkor för att nå en kvittering sista 10 minuterna.

81 min: Byte Halmstads BK. Thomas Allerbrandt in. Alexander Prent ut.

80 min: HBK:s Anselmo testar ett bra skott utanför straffområdet. Knappt utanför målet.

76 min: Matchen står och väger nu. KFF har ett litet övertag i antalet chanser men Halmstad är inte ofarliga när de sticker upp i anfallen. Spännande sista 15 minuter väntar.

74 min: Byte KFF. Mattias Jung in. Erik Israelsson ut. Rakt byte.

71 min: Starkt anfall av KFF. Flera vassa lägen i straffområdet men Halmstads målvakt kunde till slut rädda bollen och avstyra farligheterna. Petter Lennartsson och Ricardo Santos ivriga i KFF för att skapa ett ledningsmål.

70 min: Byte Halmstads BK. Pehr Andersson in. Bujar Mazreku ut. Bujar har varit riktigt bra, så det tackar vi för.

69 min: Varning KFF. Marcus Mårtensson.

68 min: Dagens publiksiffra på Fredrikskans uppskattar till runt 100 personer.

67 min: Byte KFF. Marcus Mårtensson in. Robin Östlind ut.

62 min: Bra frisparksläge för KFF i hörnet av straffområdet intill kortlinjen. Östlind lyfter in bollen som rensas av HBK. Kontring för HBK som avstyrdes av Etrit i KFF:s mål. Bollens framfart i den starka vinden ställer till det med tajmingen för spelarna - framför allt vid de långa passen.

59 min: Bra kombinationsspel av KFF som skapar ett bra läge framför mål. Dock är ingen Kalmarspelare med på Santos inspelning framför mål. Klart mer aktivitet nu från båda lagen och tempot har höjts avsevärt efter kvitteringen. KFF har skickat upp alla sina avbytare för uppvärmning vid C-planen. Spännade sista havtimme väntar!

53 min: Mål! 1-1. Joe Sise. Fint mål av HBK. Anselmo gör ett fint förarbete till sin anfallskollega Sise som vänder bort KFF:s Ludvig Öhman. Direktskott på volley efter nertagning på bröstet i Etrits högra hörn. Snarlikt mål som Santos gjorde i första halvlek för KFF. Matchen lever och numera klart mer aktiv från HBK:s sida.

50 min: Frispark för KFF som rensades undan av HBK. Starkt direktskott av Bohman strax utanför HBK:s mål.

47 min: Kalmar har samma uppställning i början av andra halvlek. Bra chans i inledningen för HBK:s Anselmo som skjöt ett flackt skott som Etrit räddade för KFF.

45 min: Paus. Första halvlek klart till Kalmar FF. Vinden har gjort det besvärligt för HBK och spelet längs marken har inte fungerat bra. Kalmar har ett högre tempo och ett snabbare kombinationspel som skapat en hel del bra chanser. 1-0 till Kalmar är en rättvis ledning och det ska bli spännande att följa HBK i andra halvlek då de får med sig en rejäl vind i ryggen.

Vi återkommer ca kl. 1805. Nu Kaffe!

43 min: Bra och snabb kontring för Kalmar FF. En snabb upprullning skapade ett friläge för Bohman som fick bollen för långt framför sig.

38 min: Sista 10 minuterna en rejäl kamp på planen. HBK tuffat till sig och jobbar sig in i matchen med ett större kampmoment i närkamperna. Nyss en bra chans för Santos som målvakten styrde ut till en resultatlös hörna för KFF. Varning till Hbk-spelare på mittplan efter tuff tackling på Östlind i KFF.

28 min: Svängigt värre nu sista minuterna. Halmstad fick sin första hörna som blev resultatlös. Snabb kontring av KFF som kom i ett 4-2-läge som slarvades bort. Kontring HBK som kom i likadant läge. Etrit i KFF-målet knep precis bollen framför fötterna på Anselmo. Därefter en resultatlös hörna för KFF. Underhållande spelperiod för dagenspublik som uppskattas till ca 150 personer.

24 min: Kalmar FF skapar fram ett bra läge framför mål. Från kortlinjen kommer en pass snett inåt bakåt av Augustsson som Ahonen sköt över från ca 10 meter. HBK har fortsatt svårt för KFF:s snabba kombinationsspel. HBK ligger för långt ifrån sin markering för att kunna få till ett bra och bollvinnande spel. Fördel Kalmar FF första halvan av denna halvlek.

14 min: Fortsatt pigg inledning av KFF. HBK känns rätt uddlösa för stunden. KFF har fördelen av en rejäl medvind i första halvlek. Ny hörna för KFF som blev resultatlös. Ricardo Santos har gjort en stark början av matchen.

7 min: Ny vass chans för Ricardo Santos som målvakten gör en otrolig snygg benparad på och därmed räddar HBK för underläge med 0-2. FF har vaskat fram ett par bra chanser första 7 minuterna.

4 min: Mål! Ricardo Santos. Dubbelhörna för KFF. Bollen rensas ut av HBK på hörna nummer 2. Till slut inlägg från Hampus Bohman till Rivardo Santos vid straffområdeslinjen. Snygg nertagning på bröstet och volley direkt i målvaktens vänstra hörn.

17:07: Matchen igång på b-planen.

17:05: Halmstads BK: lagupställning (4-4-2)
Karl-Johan Johnsson
Niclas Johnsson Johan Palm Markus Gustafson Emil Jensen
Bujar Mazreku Mahamat Azrack Alexander Prent Anselmo
Kujtim Bala Joe Sise

Avbytare
Viktor Kristiansson
Rickard Magyar
Pehr Andersson
Thomas Allerbrand
Marcus Antonsson

17:03: Kalmar FF:s laguppställning (4-5-1)
Etrit Berisha
Mattias Johansson, Markus Torbjörnsson (K), Ludvig Öhman, Petter Lennartsson
Jimmie Augustsson, Daniel Ahonen, Erik Israelsson, Hampus Bohman, Robin Östlind
Ricardo Santos

17:00: Matchen något försenad då Halmstad kom till Kalmar en timme för matchstart. Tydligen har det varit stora vägarbeten längs vägen med efterföljande stopp. Matchstart om cirka 5 minuter på Fredriksskans.

16:45: Då hälsar vi dig välkommen till Fredriksskans och dagens livesändning från matchen Kalmar FF - Halmstads BK. Vädret i dag är fint, lite lätt blåst och soligt. Planen är i utmärkt skick och dagens lag är nu klara med uppvärmningen. Vi återkommer ca 17:00 med Kalmar FF:s startelva. Väl mött!

2 kommentarer:

  1. Bra rapport. Tack för god service!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det var en mycket bra U21-match mellan två bra lag. Att Halmstad gick segrande ur striden var små, riktigt små marginaler.

    Nu kör vi över HIF nästa vecka!

    SvaraRadera