torsdag 6 augusti 2009

Liverapport Kalmar FF U21 - Ängelholms FF U21 Slutresultat: 3-1 (0-1)

U21-tränaren Giles Stille efter matchen:

- Jag är givetvis nöjd med att vi vinner matchen. I första halvlek visade vi upp en ojämn prestation där framförallt passningsspelet och effektiviteten sista tredjedelen inte alls var bra. Givetvis frustrerande att de gjorde mål på sitt enda avslut i halvleken, men samtidigt var det dåligt försvarsspel från våran sida.

- Andra halvlek blev betydligt bättre, framförallt har vi mer energi i spelet och större beslutsamhet framför mål. Även passningsspelet blev bättre ju längre matchen gick, även om vi kan betydligt bättre. Så på något sätt förtjänade killarna verkligen alla tre målen som vi gjorde sista halvtimmen.

- Joakim Karlsson gör en godkänd insats ikväll. Speciellt under den andra halvleken där han gör två mål och vinner mycket boll. Mattias Johansson gör en bra prestation som högerback och Markus Thorbjörnsson gör återigen bra ifrån sig som mittback.

Lagkapten Markus Thorbjörnsson:

- Första halvlek var rent ut sagt bedrövlig från våran sida Jag tycker att vi ska kunna hålla ett betydligt högre tempo trots att det var varmt därute idag. I andra halvlek börjar vi springa mer, puschar på varandra och gör det enklare och på så sätt skapar vi också tryck på Ängelholm. När vi sedan gör 2-1 så känns det som matchen dör för Ängelholm orkar inte hålla samma höga tempo som i den första halvleken.

- Som vanligt brukar vi vända matcher eftersom vi vet att vi är starka under den andra halvleken. Men samtidigt måste vi i fortsättningen prestera betydligt bättre i början på matcherna. Det håller liksom inte att jämt hamna i underläge och behöva jaga.

Sammanfattning:
Kalmar FF vinner rättvist sett över hela matchen. Ett starkt kollektiv i andra halvlek höjde kvaliteten avsevärt och det skapades en hel del chanser mot Ängelholms mål. Med en större tyngd och rutin från Kalmars sida så styrde man matchen till en säker seger. Backlinjen och Zlatan i målet skötte sig utmärkt i princip hela matchen, då de styrde och ställde övriga laget förtjänstfullt. Ett rejält jobb över hela linjen av samtliga spelare gör att betyget på matchen blir godkänt.

90 min: Matchen slut. Kalmar FF vänder på matchen i andra halvlek och vinner med 3-1.

88 min: Många spelare börjar få krampkänningar. Värmen och tempot i matchen har varit påfrestande för de som spelat hela matchen. Publiken idag uppskattas till ca 100 personer. KFF har tappat lite i sin press sista 5 minuterna. Det känns som att KFF bara bevakar sin ledning just nu.

83 min: Varning KFF. Bra frisparksläge för Ängelholm som dock blir resultatlös.

81 min: Hörna KFF. Press från KFF och Ängelholm får slutligen frispark efter tackling mot målvakten.

80 min: KFF har tappat lite fart i passningsspelet, vilket visar sig genom att Ängelholm tillåts att spela en del på Kalmars planhalva.

74 min: Mål! 3-1 av Joakim Karlsson. Tungt och flackt skott från 20 meter till höger om målvakten. Ängelholm tappar nu mer och mer när KFF trycker på.

73 min: Bra frisparksläge för KFF som styrs ut till resultatlös hörna.

70 min: Mål! 2-1 Joakim Karlsson. Tungt skott av Karlsson längs marken där bollen letade sig förbi ÄFF-målvakten. Assist av Östlind från vänsterkanten.

67 min: Frispark för KFF. 25 meter rakt framför mål. Lasse Johansson skjuter och bollen styrs till hörna. Hörnan blir styrd ut ur straffområdet och Mårtensson fick på ett bra skott strax över. KFF styr och ställer ordentlig nu på planen. KFF verkar ha bestämt sig för att ta ledningen i matchen. Ängelholm sjunker mer och mer bakåt i planen.

64 min: Mål! 1-1 Alexander Pettersson. Fint instick av Hampus Bohman till Mårtensson som slår ett fint inlägg. Pettersson dyker upp och nickar snyggt bollen i mål.

61 min: Snabb kontring för KFF på vänsterkanten där Östlind slår ett inspel längs med marken. Alexander Pettersson ska bara stöta till bollen då han hakas upp och fälls inne i straffområdet. Domaren friar vilket känns tveksamt. Här har Ängelholm flyt med domslutet.

56 min: Bra frisparksmöjlighet för Ängelholm som styrdes ut till hörna. Hörnan tippades ut av Zlatan i målet. Den efterföljande hörnan resultatlös.

53 min: Bra chans för KFF då Alexander Pettersson fick tag på en boll som hamnade mellan Ängelsholms målvakt och mittback. Missförståndet höll på att resultera i en kvittering. Fin gratischans för KFF.

51 min: Starkt och vasst skott av KFF:s Hampus Boman från 20 meter, strax utanför målvaktens vänstra stolpe. Bäcta chansen hittils i andra halvlek. Kampspelet blir tuffare nu på plan när tempot höjts avsevärt. Varning till en Ängelholmsspelare.

50 min: KFF börjar andra halvlek piggt och med ett högt tempo. Det är en tydlig tendens för stunden att KFF inte tänker släppa ifrån sig initiativet över matchens händelser. Ängelholm tillåts inte kliva upp speciellt ofta på Kalmars planhalva. KFF har nu en annan tyngd i anfallet genom Alexander Pettersson samtidigt som kantspelet bör bli lite speedigare.

46 min: Andra halvlek igång. Byte i KFF. Måns Söderqvist ut - Alexander Pettersson in. Östlind tar Söderqvist på mitten och "Alex" går upp på topp.

Intrycket från första halvlek är att KFF försöker hålla ett högt tempo i matchen. Ängelholm står upp bra och neutraliserar KFF:s försök att hitta sitt kombinationsspel på offensiv planhalva. Ängelholm har inte skapat speciellt mycket men leder som sagt med 1-0. Värmen i första halvleken börjar nu avta och troligen kommer detta att höja intensiteten under andra halvlek. KFF lär använda sina några av sina avbytare ganska omgående i andra halvlek. Ängelhom stannar ute i skuggan under pausen då det kanske är den bästa svalkan.

45 min: Domaren blåser av första halvlek. Ängelholm leder med 1-0 efter mål i den 30:e minuten.

44 min: Ängelholms ledarbänk får en tillsägelse av domaren Conny Jacobsson. Kändes ganska onödigt.

43 min: Skott av Mårtensson i trängt läge i straffområdet. Målvakten får händerna på bollen som går till hörna. Hörnan resultatlös.

40 min: Fortsatt slarvigt spel av KFF. Och för den delen även hos Ängelholm. Frågan är om värmen redan har tagit ut sin rätt?

37 min: Giles Sille ger nya instruktioner. Denna gång till högerbacken Mattias Johansson.

34 min: KFF har flyttat fram positionerna efter gästernas mål. Man försöker att återta kommandot i matchen.

33 min: Varning Ängelholm. Tung Le

31 min: Hörna KFF. Dock resultatlös.

30 min: Mål! 0-1 Mattias Hallberg. Ängelholm skapar ett snabbt kombinationsspel framför straffområdet, vilket skapar skottläge för en anfallaren Hallberg. Han avlossar bollen med sträckt vrist som via Zlatan och stolpen går i mål.

28 min: Ängelholm skickar iväg sitt första skott mot Azinovic i FF-målet.

27 min: Giles Stille verkar inte nöjd med spelet, framförallt med det offensiva. Han har nu rest sig från spelarbänken och ger nya instruktioner till spelarna.

25 min: Händelsefattig ute på plan för tillfället. Lagen tar ut varandra i sommarvärmen.

24 min: Ängelholm har lyckas att täppa till ytorna bättre sista minuterna. Laget spelar en tätare fotboll, vilket försvårar för KFF att spela igenom lagdelarna. Till skillnad mot i början av matchen.

20 min: Slarvig spel från bägge lagen sista fem minuterna.

17 min: Ängelholm blir väldigt stressade av KFF med dåliga uppspel som följd.

15 min: Första kvarten helt klart till KFF. Ängelholm har svårt att skapa något offensivt spel sista tredjedelen. Det märks tydligt att KFF har ett tydligt försvarsdefensiv. Azinovic styr försvarslinjen alldeles förträffligt.

13 min: Nära 1-0 till KFF. Hampus Bohman fick öppet mål men lyckades med konststycket att placera bollen utanför stolpen.

11 min: Hörna Ängelholm. Lätt bortnickat av Joakim Karlsson.

8 min: Bra skott av Östlind som målvakten tvingades att boxa ut till inkast.

7 min: Robin Östlind fri med målvakten. Tyvärr avvinkat för offside.

5 min: KFF har startat matchen ganska piggt med ett fint passningsspel. Mycket av spelet går via Lasse Johansson. Ängelholm slår mest långbollar inledningsvis.

3 min: KFF får matchen första frispark. Lasse Johansson lyfte in bollen mot straffområdet men bollen nickades undan lätt av Ängelholm.

1 min: Matchen är igång. Kalmar FF ställer upp i röda tröjor, vita byxor och röda strumpor. Ängeholm ställer upp i i hemmaställt som är gult. Kalmar FF spelar 4-1-4-1 med Lasse Johansson som balansspelare på mitten och Robin Östlind ensam på topp.

17:45: Då hälsar vi dig välkommen till Fredriksskans och kvällens liverapportering från U21-matchen mot Ängelholms FF. Solen skiner över Fredriksskans b-plan och det är varmt, mycket varmt. Giles Stille har gjort en förändring i startelvan inför matchen. Jimmie Augustsson, som skadades under gårdagens träning, var aktuell för spel men tvingas i sista stund att lämna återbud. In i startelvan kommer istället Måns Södervist och Giles Stille väljer att inte plocka in någon extra avbytare.

* * *
Båda lagen värmer just nu upp som bäst inför matchen. Ängelholm kommer till Kalmar med en 16-manna trupp, varav två stycken målvakter. Dagens lagkapten i Kalmar FF är Markus Thorbjörnsson. Dagens match ingår i omgång 13 av Folksam U21 Södra och Kalmar FF toppar tabellen. Laget har endast en förlust och ligger en poäng före tvåan Halmstad med två matcher mindre spelade.

* * *
Kvällen huvuddomare är Conny Jacobsson från Kalmar. Björn Gustavsson och Bengt Andersson är assisterande.

* * *
Kalmar FF ställer upp med följande startelva:
Zlatan Azinovic, Mattias Johansson, Markus Thorbjörnsson (K), Petter Lennartsson, Johannes Lagesson, Marcus Mårtensson, Lasse Johansson, Joakim Karlsson, Hampus Bohman, Måns Söderqvist, Robin Östlind.

Avbytare
Etrit Berisha (mv)
Andreas Thuresson
Alexander Pettersson
Mattias Jung
Erik Hoang

Ängelholms FF ställer upp med följande startelva:
Pontus Persson, Igor Krulj, Andreas Karlsson, Daniel Johansson (K), Markus Karlsson, Tung Le, Johan Blomberg, Johan Mangfors, Sebastian Andersson, Andreas Möller, Mattias Hallberg.

Avbytare
Jacob Arvidsson
Kastriot Sogojeva
Agron Ismalji
Max Arvidsson
Victor Dahlin (mv)

1 kommentar:

  1. Bra och korrekt rapport!
    Det är roligt att läsa era rapporter så här i efterhand.

    Tack för ett strålande jobb.

    SvaraRadera