tisdag 6 oktober 2009

Liverapport Kalmar FF - GAIS Slutresultat: 2-0 (2-0)

- En mycket bra kompetent prestation från hela laget. Om vi tittar på vårt försvarsspel så skapade GAIS väldigt få målchanser och det är tecken på att backlinjen fungerade. Jag är även nöjd med vårt offensiva spel där vi hade ett bra omställning- och kombinationsspel. Vi skapade också tillräckligt med målchanser för att kunna göra minst 3-4 mål. Dock var vi lite ineffektiva sista tredjedelen och det är något som vi måste bli bättre på.

- Det var lite synd att Jimmie och Tobias tvingades lämna tidigt in på matchen. Det är två spelare som behöver mycket matcher och speltid. I övrigt tycker jag Marcus Lindberg visade fin tajming i sitt spel och tog flera steg framåt idag, sa U21-tränaren Giles Stille efter matchen.

Johan Akinder, Michael Carlsson och Christer Kraft tackar för visat intresse från Fredriksskans och väl mött igen i kvartsfinalen.

Sammanfattning:
Kalmar spelar en kompakt och effektiv fotboll utan att övertyga fullt ut. Gais spelade även de med ett bra passningstempo och med en del bra tendenser till bra anfall. För Gais del gick dock sista passningen ofta fel därav de fåtal chanser som skapades. Kalmar har ett mer gediget kunnande idag och det märks att rutinen avgör en hel del på plan. Båda lagen brände alldeles för bra chanser sista tredjedelen av plan, annars hade det säkert blivit fler mål idag åt båda håll.
Matchens utgång kan dock ses som rättvist och båda lagen är nog relativt nöjda med respektive insats. Nu väntar nästa omgång, dvs kvartsfinal för Kalmar FF mot 2:an i grupp 2. Kanske blir det ett smålandsderby mot Östers IF?

90+1 min: Matchen slut. Kalmar FF vinner med 2-0 efter mål av Daniel Ahonen och Alexander Pettersson. Tredje raka vinsten i slutspelets mellanrunda och segern innebär att laget vinner Grupp 1 och är klara för kvartsfinal. Motståndet i kvartsfinalen, som kommer spelas hemma på Fredriksskans, blir klart under kvällen då vi också bjuder på en kommentar från tränaren Giles Stille.

89 min: Skott i burgaveln av Alexander Pettersson.

87 min: Ny frispark från GAIS. Denna gång strax utanför straffområdet. Bollen tio meter över ribban.

85 min: Frispark av GAIS. Bollen ut till högerkanten med ett efterföljande fint inlägg. Zlatan i FF-målet går upp och plockar ned bollen.

83 min: Dagens publiksiffra uppskattas till drygt 100 personer. Konstigt att inte fler tittar förbi Fredriksskans när U21-laget lirar sina matcher. Kan vi hoppas på större uppslutning av rödvita supportrar i kvartsfinalen?

82 min: Snabb kontring på KFF:s vänsterkant. Petter Lennartsson lägger ett fint inlägg snett inåt bakåt som Alexander Pettersson styr mot mål. Bollen fastnar dock på en grönsvart mittback. Bra chans.

80 min: Temposänkning i matchen. Mest spel på mittplan.

78 min: Snabb kontring av GAIS som resulterar i en hörna. Dock resultatlös.

75 min: Gästerna spelar ett piggt och kreativt spel. Laget har dock förtvivlat svårt att få till det i sista tredjedelen.

70 min: Nytt kort spelavbrott. Alexander Pettersson ligger ned i straffområdet efter en smäll i bakhuvudet. Uppe på benen igen efter drygt en minut. Spelet igång nu.

67 min: Varning KFF. Joakim Karlsson - tuff tackling på mittplan som resulterade i ett gult kort.

66 min: Byte KFF. Markus Torbjörnsson ut - Robin Östlind in.

63 min: Spelavbrott efter att en Gaisspelare och Markus Torbjörnsson slagit i varandra. Thorbjörnsson tillfälligt knockad av smällen som tog i huvudet. Rejält snurrig får Thorbjörnsson ledas av planen. Snart byte i KFF på grund av detta.

60 min: Byte KFF. Mattias Johansson ut - Joakim Karlsson in.

59 min: Stark chans för Kalmar att utöka till 3-0. Flackt inspel längs med Gais mål som dock rann förbi alla. Bollen till slut ut inspark.

56 min: Snabb kontring av Kalmar där Ahonen nästan kommer fri. Skottet strax över från ca 20 meter. Friläget uppkom dock med hjälp av Ahonens hand i kamp med Gais mittback. Borde varit avblåst för hands.

54 min: Kalmar skapar ett bra skottläge genom Israelsson. Skottet från 17-18 meter går strax utanför högra krysset.

51 min: Dubbelhörna för Gais. Båda resultatlösa för Gais del.

49 min: Bra inlägg från Kalmar och Lennartsson. Ahonen möter och styr den mot höger stolpe dör bollen sttyrs ut till en resultatlös hörna.

46 min: Byte KFF. Marcus Mårtensson in - Tobias Carlsson ut. Mårtensson tar Mattias Johanssons högersida på mitten - ner med Mattias J på högerbacken.

45 min: Paus. Första halvleken till Kalmars fördel. Stort bollinnehav i första delen av halvleken. Gais kom igen i mitten på halvleken utan att skapa några direkta farligheter. KFF:s backlinje är stabil. Mest kreativt spel av Kalmar och bra spelare i Kalmar i första halvlek är vänsterspringaren Petter Lennartsson och kreative Daniel Ahonen på mittfältet.

42 min: Mål! 2-0. Alexander Pettersson. Första bollkontakten av Alexander Pettersson blev lyckad. Ahonen frispelar Pettersson med ett snygg instick i straffområdet. Snyggt placerade Alexander bollen i bortre burgaveln, otagbrat för målvakten.

39 min: Byte KFF. Jimmie Augustsson ut - Alexander Pettersson in.

37 min: Efter en del bra kombinationer på Kalmars högerkant så komemr till slut Ahonen fram till ett skottläge strax utanför straffområdet. Skottet blir dock klent och går utanför stolpen. Jimmie Augustsson ligger samtidigt utanför plan på grund av en misstänkt ögonskada. Som det såg ut från läktarplats fick Jimmie bollen i ansiktet.

31 min: Marcus Lindberg når högst på en hörna. Nicken strax över ribban.

29 min: Gästerna har jämnat ut spelet men det är KFF som står för de mesta och bästa målchanserna.

28 min: Nära 2-0. Återigen skickar Pertter Lennartsson in ett flackt inlägg och där håller sånär Mattias Johansson på att stöta in bollen i mål.

24 min: Bra period av GAIS. De grönsvarta har flyttat fram positionerna och skapar lite tryck på KFF:s backlinje.

14 min: Daniel Ahonen har börjat matchen lysande på mittfältet. Vårdad i sitt spel med mästerliga passningarna ut till kantspringarna. GAIS har svårt att hänga med i KFF:s uppskruvna tempo.

12 min: Skott strax utanför av Erik Israelsson.

10 min: Mål! 1-0 Daniel Ahonen. Petter Lennartsson springer sig fri på vänsterkanten och spelar bollen snett inåt bakåt där Daniel Ahonen dyker upp och skjuter bollen i mål. En fin start på matchen av KFF som nu också resulterade i ett ledningsmål.

3 min: Bra inledning av KFF. Man har direkt tagit tag i spelet. En resultatlös hörna och ett skott strax över ribban av Petter Lennartsson.

1 min: Avspark GAIS. Matchen såldes igång på Fredriksskans.

16:40: Då hälsas nya och gamla besökare varmt välkomna till ännu en liverapportering från Kalmar FF:s matcher i Folksam U21. Fredriksskans bjuder in till ett strålande höstväder, solsken och en temperatur strax över 10 grader. Från början var det tänkt att dagens match skulle ha spelats på Fredriksskans A-plan. Men strax före 15:00 ändrades spelplatsen och det blir nu b-planen som blir dagens skådeplats. Vi som håller i dagens liverapportering är Johan Akinder, Michael Carlsson samt Christer Kraft.

I dag väntar den tredje och avslutade slutspelsmatchen och vi gästas av GAIS som kommer till Fredriksskans med två raka förluster i bagaget. Två tunga nederlag mot Falkenbergs FF (2-0) och IK Sirius (2-3) som innebär att de grönsvarta inför dagens match kommer att missa vidare avancemang till finalspelet (kvartsfinal). GAIS U21-tränare Patrik Johansson har tagit med sig 14 spelare till Fredriksskans och GAIS ställer följande elva på benen mot Kalmar FF.

Startelva GAIS (4-2-3-1): Magnus Jonsson - Edvin Moenza, Alexander Stenhede, Hallgrimur Jónasson, Michée Nilsson - Niklas Olsson, Niklas Tidstrand - Adrian Sundqvist, Tobias Holmqvist, Mervan Celik - Mihael Jevtic
Ersättare: Emilio Rossi, Viktor Karlsson, Hami Golestan


Kalmar FF:s U21-chef Giles Stille gör en förändring i truppen sedan segermatchen mot Falkenbergs FF i förra veckan. Lasse Johansson, som startade A-matchen på Gamla Ullevi mot Örgryte i helgen, vilar och in i truppen kliver istället Jimmie Augustsson. Jimmie startar för övrigt dagens match på topp. Erik Israelsson tar hand om balansrollen på mittfältet. I övrigt samma backuppsättning från start som senast. Vänsterbacken Markus Thorbjörnsson bär som brukligt kaptensbindeln i rödvitt.

Startelva Kalmar FF (4-1-4-1): Zlatan Azinovic – Tobias Carlsson, Marcus Lindberg, Ludvig Öhman, Markus Thorbjörnsson (K) – Erik Israelsson – Mattias Johansson, Hampus Bohman, Daniel Ahonen, Petter Lennartsson – Jimmie Augustsson.
Ersättare: Etrit Berisha (mv), Joakim Karlsson, Robin Östlind, Marcus Mårtensson, Alexander Pettersson.

2 kommentarer: